onsdag den 22. januar 2014

Gourmetbryggeriet - lad vær!

Troede egentlig ikke at de eksisterede længere. Tilsyneladende er de både ejet af og øllet brygget hos Harboe, omend det ikke fremgår af dåseteksten. Kan godt huske dem og syntes at de dengang lavede OK øl. Fandt to til spotpris i Netto (vel ikke et helt godt tegn) og tester derfor:

FinAle, 6,5 % ale (westcoast ale skriver de - mener de IPA?). Lidt sur stram pilsner duft fra glasset. En meget sødlig maltsmag er første smagsindtryk. Karamel og næsten lidt banan danner baggrund for den. Der hvor jeg så forventede at westcoasten og humlen (Cascade) trådte til, sker der intet. Der er højst en lidt metallisk eftersmag som skal gøre det ud for bitterheden. Banansmagen fører med over i eftersmagen. Det her sgu fup og falsk reklame - men jeg kunne jo bare have gjort min research inden indkøbet. Det bedste der kan siges om den øl er, at den kun kostede en tier - 1-2 skumfiduser.


Piney, 5,2 % ale. Samme lidt stramme pilsner duft som FinAlen, men med en antydning af citrus. Fornemmer en stort set identisk maltbund i bryggen, som måske er lidt mindre sød, men indeholder karamel. På dåsen reklameres med Amarillohumle, men jeg finder den stort set fraværende. Udover maltsødmen, kommer hurtigt en nøddebitterhed med en metallisk og sur bismag. Intet indtryk står (heldigvis) ved længe i munden. Øv igen, 1-2 skumfiduser.



Historien om Gourmetbryggeriet er altså ikke endt lykkeligt. Begge øl smager af typisk storskalaproduktion hvor der overhovedet ikke er kælet for detaljen. Hvordan et brand kan fortsætte under disse betingelser er uvist. Det må skyldes dumtosser som mig, der ikke har fulgt med på den danske ølscene og som tror, at man kan købe godt, dansk, mikroøl til en 10er for en halv liter. Min kraftigste advarsel er hermed givet videre.

#605-606

Ingen kommentarer:

Send en kommentar