søndag den 31. maj 2015

Danske Ølentusiasters festival 2015

For første gang i rigtig mange år var jeg på Ølentusiasternes festival. Sidst jeg var med, foregik det stadig i Valbyhallen. Nu er arrangementet rykket til Lokomotivværkstedet. Her var der god plads til de cirka 100 stande, der havde mere end 1000 øl med. Jeg havde forkøbt en billet med 20 poletter, og endte med at smage omkring 25 øl. De 18 første fik et par ord og et antal skumfiduser med på vejen. De præsenteres her i den rækkefølge, de blev smagt. Bemærk venligst, at jeg ikke blev mere og mere gavmild med skumfiduserne som eftermiddagen skred frem! Jeg havde i mit forhåndsudvalg prøvet at undgå mine gammelkendte favoritøltyper såsom ipa og tunge stouts, og i stedet prøvet at finde andre, mindre kendte øltyper. Det lykkedes også stort set, med enkelte undtagelser.

En over 100 meter lang kø ventede ved min ankomst, men det gik nu ret hurtigt med at komme ind.
Tang, 5,0 % øl lavet med tilsat tang fra DTU bryghus. Der eksperimenteres med brygmetoder og ingredienser ude i Lyngby. I denne øl er noget af byggen erstattet med tang. Der er mest noget brød i smagen fra den meget bløde øl, som også er en kende sødlig. Jeg kunne ikke erkende en beskrevet let saltsmag. Samlet noget kedelig – 2 skumfiduser.

Røgsplat, 5,5 % vildgæret røgøl fra Svaneke. Blød og behagelig, med brødsmag. Tydeligt røgpræg, der er fint doseret. Synes ikke jeg fandt nogen syrlighed som ellers var udlovet, men 4 skumfiduser.

Mark Mirabelle, 3 % traditionel ale fra Herslev. Tredje indslag i Mark serien hvor der her er tilsat mirabeller til hø-øllet. Lys & let øl, med først en fin syrlighed, der efterfølges af en dejlig sødme, der rigtig pænt afbalancerer øllet. Jeg bliver gladere og gladere, hver gang jeg får smagt en Markøl! 5 skumfiduser.

Vildmose øl, 5,8 % krydret røgøl fra Wintercoat. Der er anvendt tørverøget malt, porse og rønnebær. Øllet lægger ikke skjul på røgen. Den føles lidt let i  det, hvor det initielle røg viger for den krydrede tilsætning. Jeg synes ikke helt, det spiller sammen, men 3 skumfiduser.
Noget af mit gode selskab denne eftermiddag: Frank, Lisbet og 2 gange Lars
Basilisk, 6 % saison fra Brewfist, det italienske bryggeri, der tidligere har glædet min gane med blandt andet Spaghetti Western. Øllet har en typisk og fin saisonduft. Smagen er rigt facetteret, hvor tilsætningen af især rosmarin og appelsin mærkes i grundsmagen fra saisongæren. Peber og basilikum fanger jeg ikke helt. Samlet en fin saison – 4 skumfiduser.

Det Sorte Hul, 6,3 % saison fra CA bryggeriet, som er Ølklubben Sirius fra Christiania og denne brygget hos Svaneke. En lidt spøjs mellemting mellem en brown ale og saison. Første halvdel er chokolade (men ikke særlig sød) og nødder. Derefter følger en saison-typisk afslutning. Det fungerer, 4 skumfiduser.

Zero Gravity – pine edition, 7 % IPA med Brettanomyces fra Rocket Brewing. Denne kombi har jeg tidligere efterspurgt. Her lykkes det over al forventning. Super tør øl, både pga. Bretten, humlen og den ekstra tilsatte fyr. Dejlig mundkradser – 6 skumfiduser.

White Goose, 7,5 % saison fra Herodes. Igen et dejligt blødt bryg, der kæler for munden, men som har en fin saison som kant, og noget ekstra syrlighed fra tilsatte stikkelsbær og hvidvin. Rigtig fint skruet sammen – 5 skumfiduser.
Mange besøgende men trods alt god plads
Mørk Mumme, 6,5 % traditionel ale fra Schiøtz. Et mikroøls brand fra Ceres/Royal Unibrew. Kun anden gang jeg støder på mummeøl. Der er en del sødme i bryggen, der får en smule med- og modspil fra de anvendte bær, hvor hyben nok er det jeg smager bedst; solbær og slåen er mindre fremtrædende. Alt i alt giver det en fin og krydret ale – 4 skumfiduser.

Cherry Stout, 6,2 % fra Bøgeskov Bryg, en nordjysk fantombrygger. Der er en markant kirsebærduft fra glasset. Øllet er ret tyndt i grundsubstansen, og at det er en stout jeg har i hånden, står ikke indlysende klart. Således er der udelukkende kirsebærsmag i øllet, der lige så godt kunne have været saft. Jeg tror, der skal en meget tungere øl til at modvægte denne mængde tilsatte kirsebærsirup. 2 skumfiduser.

Sorachi Ace, 7,6 % saison fra Brooklyn Brewery. Der var ikke-annoncerede sager fra Brooklyn i køleskabet på Carlsberg standen. Denne er efterhumlet med Sorachi Ace og refermenteret i flasken med champagnegær. Sprød og lækker farmhouse, der næsten smager af Brett, men der skulle være brugt en belgisk alegær. Let syrlig, tør sødme og en udtørrende effekt i ganen. 5 skumfiduser.

Hindbær Lakrids ale, version 3, 5,6 % fra Det Lille Bryggeri. Den ene halvdel af brygnavnet gør sig mere bemærket end den anden. Hindbærrene er til stede i både duft og smag, mens (den søde) lakrids gemmer sig godt. Øllet er lyst – har en tro på, at det ville være bedre i en mørkere øl. 3 skumfiduser.

Det her billede er altid sjovt at tage!
Stevns CCC, 8,5 % sour/wild ale fra Nørrebro bryghus. En særdeles sur øl, som er lavet med Brett. Langt hen i smagsforløbet kan jeg kun smage de sure kirsebær. Til allersidst kan jeg med lidt god vilje ane Brettens tørre eftersmag. Stiltro øl (formoder jeg) og også kompromisløs mod forsvarsløse ganer – tre skumfiduser.

Hippien, 10 % imperial multigrain hoppy saison fra Syndikatet. En umiddelbart imødekommende blød og sød øl, der afrundes fint af saisongæren. Men det søde fra de mange malttyper får aldrig kvalificeret modspil, og det ender lidt tykt, vammelt og ikke særlig behageligt ud. Eneste formildende smagsnuance er gæren, men den redder kun 2 skumfiduser hjem til bryggen.

Stjernenætter, 9 % blåbær stout fra Hornbeer. Her burde ølnavngivningsudvalget træde i karakter. Denne stouts eventuelle blåbærsmag er helt umulig at fange i den vaniljebombe, som der serveres. Vaniljen er til stede i rå mængde; alt overstigende parts per trillion er forbudt i Dude Beerings gebot. 1 skumfidus.

Eendens & Molens, 11 % imperial stout fra Ugly Duck og De Molen. En rimelig sød øl, der lidt skuffende ikke byder ind med traditionelle imperial stout elementer. Det er sådan set kun sødmen og en snert af den grufulde vanilje, der bemærkes. Heldigvis er sidstnævnte under føromtalte smertegrænse, men når den er ene hane i kurven, er det ikke helt godt. 2-3 skumfiduser.

Nogle stande/bryggerier havde (fortjent) ikke så travlt
Dashboard Jesus, 6 % ipa fra kongerne Amager Bryghus. For at komme derfra, er den ret let (=tynd) og ikke helt vildt humlet. Jo, den er sprød og frisk, og slet ikke dårlig, men man er forvænt med meget mere fra den kant. Derfor ender den ud lidt skuffende på tre skumfiduser.

DIPA, 7 % fra DTU bryghus. Sød, meget sød, og ikke på en sædvanlig maltet måde som typisk for stilen. Har næsten lidt smag af dåsemajs (DMS), hvilket ikke bør forekomme. Humlerne Galaxy og Polaris formår ikke at kompensere for misforholdet. Der skal eksperimenteres på universiteterne, men lad være med at hælde op til mig! 2 skumfiduser.

Lidt tilfældigt endte det med, at øl fra DTU var første og sidste øl i smageglasset. Jeg smagte på flere øl, men det fremskredne tidspunktet og det hidtige indtag blev bedømt som at være diskvalificerende for yderligere anmeldelser.

Tak for hyggeligt selskab til Frank, 2 gange Lars, Lisbet, Per m.fl.

Hvorfor?
 #1145-1162

Ingen kommentarer:

Send en kommentar