onsdag den 20. juli 2016

Klassisk lambic

Så fik jeg en øl for en vennetjeneste, som jeg mange gange er gået forbi på hylderne, idet jeg endnu ikke er fuldbefaren nok til fuldt ud at værdsætte syrlige øl. Det har jeg i hvert fald troet indtil dags dato.

Kriek, 5 % lambic fra Brasserie Cantillon. Økologiske ingredienser, dog ikke humlen. Der stiger umiskendelig landlige dufte op fra det lyserøde fluidum. Der er sandelig også våd mødding at spore, udover generel råddenskab og en eddike-antydning. Smagen er primært syrlig og det heldigvis mere end den er eddikesur, selv om det også kan smages. Det syrlige har eftersmag af de anvendte kirsebær og der er noget mandel iblandet, samt en god portion træ. En udpræget tørhed dukker hastigt op efter at munden har sagt farvel til den sidste dråbe. På ingen måde klassisk ølbitter, men det er syrligheden der varer ved langt ind i eftersmagen. Øllet er mere komplekst end jeg havde regnet med, og jeg evner både at kunne fange andre elementer end det syrlige samt at ane en spirende forståelse og accept for typen. Der kan godt forskes mere i den. 4 skumfiduser.

#1366

Ingen kommentarer:

Send en kommentar