lørdag den 20. august 2016

Parabola

Parabola, 12,5 fadlagret imperial stout fra Firestone Walker brewing. Denne har ligget 12 måneder i bourbonfade og er fra 2012 - dvs. den har haft nogle år på flaske inden jeg fik den åbnet. Straks derefter mærker jeg læder og tobak og ved nærmere indsnusning er der rosiner og bourbon at finde. Den indleder i munden med en kraftig kaffesmag, med mørk chokolade, brændte noter og en bourbonandel, der trods den lange tid i fadene ikke skiller sig markant ud, men formår diskret at tilføre en andel typisk røget-vammelt alkohol, der i ren bourbonudgave er hæsligt, men her passer godt til. Alkoholen stammende fra selve øllet er farligt fraværende, men jeg mærker dog en let blussen i kinderne, så helt uskyldig er den ikke. Øllet er vel småt legendarisk, står til 100 points på Ratebeer, både overall og indenfor stilarten, så den er en favorit hos mange. Her slipper den heller ikke af sted med mindre end 6 skumfiduser.


#1371



2 kommentarer:

  1. Formoder at denne øl nok er uopdrivelig for de fleste.. :)?

    SvarSlet
  2. Tja, det er et par år siden snart at jeg købte den. Eksorbiant pris hvis jeg husker rigtig så måske har du ret?

    SvarSlet