fredag den 16. december 2016

Årets danske bryggeri

Ugen rundes af med Danish Beer Blog Awards nok fineste pris, Årets Danske Bryggeri.

Det er næsten for nemt, for forudsigeligt, men jeg kommer ikke udenom Amager Bryghus. De fleste ølbloggere havde dem øverst på listen sidste år og mon ikke noget af det samme kommer til at gøre sig gældende i år?

Egentlig gør de det samme som de altid har gjort - holder stilen og bundniveauet tårnhøjt og formår samtidig at øge produktionen uden at det går ud over kvaliteten. Nu flytter de i 2017 ud til andre lokaler hvor der samlet bliver mere plads til at brygge - læs gerne Stovts artikel om planerne.

Igen i år har de udgivet nye øl efter gammeltkendt koncept. Der har været månedens fadøl, der som navnet antyder kun har været i distribution på fad til udvalgte ølbarer. Dem har jeg ikke været så god til at opstøve - undtagelser var The Bastard Princess, The Big Slurp, Daddy Cool og Black Ace, som jeg alle har omtalt på RateBeer. Det er vist meningen at man kan stemme på hvilken der skal komme på flaske efterfølgende - jeg vil i givet fald stemme på The Bastard Princess. Juicy Fruity var en fadøl lavet specielt til Copenhagen Beer Celebration.

Det nordiske samarbejde fortsatte i år med tre norske bryggerier, hvor de samarbejdsbryggede øl lå lidt fra de sædvanlige stilarter, Amager er gode til. Til føromtalte CBC fik de også som sædvanlig besøg af forskellige amerikanske venner, og det resulterede også i nogle rigtig gode øl - igen ud i nogle afkroge, hvor de ikke kommer så tit. Endelig kom der ved juletid både nye juleøl og flere samarbejdsbryg ud til de forventningsfulde, og vi blev ikke skuffede.

Så et stort og velfortjent tillykke til Amager - jeg kårer jer gerne igen til næste år, hvis I fortsat holder fanen og bægeret højt!

(*Jeg skal for en god ordens skyld oplyse, at jeg i maj måned var inviteret til brygdag på Amager Bryghus da de samarbejdsbryggede med Fonta Flora. Jeg blev budt på frokost og fadøl*)

Læs om de andre blogbestyreres valg (opdateres):

Beertalk Dry & Bitter Brewing Company
Stovt Dry & Bitter Brewing Company
Triplealehead Dry & Bitter Brewing Company
Ousen om øl Alefarm Brewing
Humle & Mad Amager Bryghus
Durst To Øl
Højt Skummende Det Lille Bryggeri
Ulkløbben Mikkeller
Rookiebeers Amager Bryghus
Levemand Amager Bryghus

Opdatering/kommentar: Ja, det blev næsten dødt løb mellem Dry & Bitter Brewing Company og Amager Bryghus. Jeg har desværre kun smagt en enkelt øl fra Dry & Bitter men vil helt klart opsøge dem og deres produkter. Alefarm kender jeg ikke mens det er svært at følge med i både To Øls og Det Lille Bryggeris mange, gode øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar