mandag den 29. maj 2017

Nyt fra Nørrebro bryghus


Nørrebro bryghus har startet en egen lille legeplads med brandet BRAW - hvor jeg har været forbi med mine smagsløg et par gange. De laver åbenbart også lidt nyt under eget navn, med kraftig reference til en spaghetti-western klassiker. Her smages hvorvidt øllene har mulighed for at opnå samme kultstatus. * helt nyt er det ikke; det er kun for den ydmyge blogbestyrer, at øllene er nye *

Forfærdeligt overbelyst billede - serien var faktisk noget mere grafisk elegant end hvad fremstillingen lader antyde

The Good, 5 % økologisk pale ale. Meget diskret og tilbagelænet duft og smag. Der skulle være anvendt fem humler af bedste kvalitet og smagspotentiale men enten har mængden været begrænset, maltkroppen for svag til at holde på smagen eller også er flasken ikke nytappet. Det bliver kun lige ved antydningen af noget godt med sød tropefrugt og let bitterhed. Tre skumfiduser.

The Bad, 7,5 % økologisk tripel. Ser mig noget mørk ud for at være en tripel. EBC er angivet til 22 men jeg synes, at den virker mørkere end det. Dufter en del af malt, karamel og i mindre grad af rosiner. Samme lidt maltbolche-agtige indtryk fra smagen, med lakrids, og hvor rosinerne er tydeligere end i duften. Tydelig gærsmag og noget let syrligt inden afslutningen. En ganske fin øl men er meget mere en dubbel end en trippel. Havde jeg haft min øldommerkasket på var den dumpet men heldigt for den, er den smagt til nydelse, og jeg kan generelt bedre lide dubler. Fire skumfiduser.


Måske er det bare mig, men jeg synes den virker mørkere end den varedeklarerede EBC på 22? Smagsmæssigt synes jeg også den ender mere som en dubbel

The Evil, 10 % imperial porter. Let røget duft, på den gode måde, foruden noget kaffe. Mørk bitter chokolade, tørret frugt, røg, kaffe, meget let lakrids og tør slutbitterhed. Efter et stykke tid gør en humlesmag sig bemærket og giver svag antydning af noget sort ipa. Meget blød og fyldig i munden. Den er skruet godt sammen, hvor det søde element er godt pakket ind i de øvrige ingredienser. Fem skumfiduser.

The Good, The Bad and The Evil, trip-trap-træsko, 3-4-5 skumfiduser - det hele hænger sammen og ender samlet, trods visse betænkeligheder, som en positiv oplevelse.

#1513-1515

Ingen kommentarer:

Send en kommentar