tirsdag den 20. juni 2017

Bøllingsø Bryghus

Bøllingsø Bryghus er fra Engesvang i det midtjyske søhøjland. Da jeg var på visit i området for nylig stødte jeg på et større udvalg i en lokal SuperBrugs - der var vist et dusin varianter. Tilbud på tre for 100 kr., og det nøjedes jeg med. Da jeg kom hjem erfarede jeg, at jeg tidligere har haft næsen i en øl fra dem og det var desværre lige netop en af de valgte (Rakkeren) som ikke skal omtales ret meget mere her. Derfor må dagens triplet være i lightudgaven på to.

Natskygge, 6 % old ale. Ikke en øltype jeg kan påstå at jeg har gjort mig meget indenfor. De to øl af typen, der figurerer på bloggen, er begge opslået/drukket indenfor et halvt år siden. Duften er ret maltet, med kiks og karamel. Det er klart også malten der driver smagen, med brød, karamel, og så er der lidt krydrede og bitre elementer som nødder og græs og den letteste smag af solbær. Ikke frygtelig bitter og er ret lavt karboneret, men fin og fyldig. Efter at have læst op på hvordan en old ale skal være komponeret, rammer Bøllingsø det meget godt, og hvis man trænger til en blød og blid, lettere sødmefuld maltbombe, ja så er det her, man skal smage. 3-4 skumfiduser.


Stovt jubilæum, 7 % stout. I ølbloggeruniverset kunne man mistænke det for at være en hyldest til Danmarks nok bedstskrivende ølblogger, Stovt? Påfaldende duft indeholdende røg, mørk malt og lidt kaffe. Smagen er røget, næsten brændt træ, lakrids, ikke særlig megen sødme og en bitter afslutning. Der er en svag undertone af noget frugtigt-spruttet. Det er mange smagsindtryk i en egentlig ikke særlig fyldig øl, men den forstår at omfavne dem alle med kærlighed, som man jo altid kommer længst med. Fire skumfiduser til en ganske hæderlig stout.


Rakkeren smagte også denne gang lidt fesent og ville ikke have opnået højere karakter end første gang (følg evt. link længere oppe). Desuagtet laver Bøllingsø gode øl, som de godt kan være stolte af i området. Jeg ville godt have prøvet nogle flere, men det må måske vente indtil næste gang jeg kommer til SuperBrugsen i Them?

#1552-1553



Ingen kommentarer:

Send en kommentar