mandag den 5. juni 2017

Hampeøl fra Møllerup Gods

Godset Møllerup gods på Djursland arbejder med hamp og hampens ernæringsmæssige egenskaber.

Frøene fra deres hampeplanter indeholder ikke euforiserende stoffer – så man kan godt spise uden at blive påvirket. I produktserien, der både indeholder cremer, krydderier og pølser, findes der to øl, brygget sammen med Ørbæk. Jeg fik begge i gave fra min søster og svoger.

Red Hemp, 4,8 % ale, brygget med hampemel. I duften rimelig klassisk ale, med en let krydret tone i maltsødmen. Øllen smager primært sødt, har næsten ingen bitterhed og har en let smag af noget stenfrugt. Jeg ved ikke hvordan hamp smager; jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget jeg ikke kender. Ganske tilforladelig - tre skumfiduser.


Black Hemp, 4,8 % schwartzbier, bryget med hampefrø. Maltet og let røget i duften. Rugbrød, let ristede noter, sødlig, næsten ingen bitterhed, og næsten noget mælket over eftersmagen. Hampen skal jo nok være der, men giver sig ikke til kende i påtrængende grad. OK for stilen, 3-4 skumfiduser.


De kunne ikke lade være med at brygge øl, står der på flaskehalsens etikette. Har de selv komponeret opskriften, eller har de bare bedt Ørbæk om at lave et par øl med hamp i? Når ikke hampen sætter mere aftryk på end hvad tilfældet er, og det var i denne mund stort set lig nul, ja så er deres berettigelse i det danske øllandskab nok tvivlsom. Ikke dårlige, men ganske unødvendige.

#1539-1540

Ingen kommentarer:

Send en kommentar